Orlando - Kennedy’s Space Center

21 augustus 2014 - Merritt Island, Florida, Verenigde Staten

Afgelopen donderdag zijn we naar Merritt Island gereden wat op ongeveer 1 uur en 15 minuten van ons hotel vandaan ligt. Hier is namelijk Kennedy’s Space Center te vinden.

We hadden onze toegangskaarten al geboekt in Nederland zodat we enkel de voucher moesten omwisselen. Daarbij boekten we gelijk een extra tour over de toekomst van NASA. Nu ze gestopt zijn met het Spaceshuttle programma is het interessant om hier meer over te weten. Daarnaast bezochten we ook de lanceerplatforms vanwaar de Spaceshuttle en Saturn V raketten vertrokken. Deze worden nu omgebouwd voor de Orion raket wat de opvolger zal zijn voor de Saturn V. Deze zal goederen en mensen vanaf 2020 de ruimte in brengen.

Op dit moment zijn er 3 kandidaten voor het commerciële ruimte programma die in strijd zijn om een contract met NASA te krijgen. Dit zijn SpaceX, Boeing en Sierra Nevada Corporation. SpaceX voert op dit moment de vracht zendingen naar het Internationale ruimte station uit.

Tijdens deze tour langs de platformen is er 1 ding duidelijk. Wat is alles groot! Zo zijn we ook bij het Vehicle Assembly Building (VAB) geweest. Met 3,6 miljoen m3 inhoud, 160 meter hoog en 3,24 hectare aan grondoppervlakte is dit het grootste in volume gebouwde 1 verdieping gebouw ter wereld.

En wacht dacht je van het rijdende platform waarop de raketten en/of Spaceshuttle van het VAB naar de lanceerplatforms gereden werden. Deze legde 1 mile/uur af. En moest soms 6 mile afleggen om daadwerkelijk bij het lanceerplatform te zijn. Onbegrijpelijk totdat je het ziet met eigen ogen.

Voor de rest hebben we onder een echte Saturn V raket gelopen. Deze bracht de mensen naar de maan met het Apollo programma. Als je zo’n ding in het echt ziet krijg je waardering voor wat de mens allemaal kan maken.

Als klap op de vuurpijl hebben we ook Spaceshuttle Atlantis in zijn volle glorie mogen bewonderen. Deze is nog niet zo lang geleden daar gekomen nadat hij zijn laatste vlucht naar de Hubble telescoop had gemaakt. Wat een ding is dat!

De volgende missie waar NASA zich op gaat richten is een bemande vlucht naar Mars. NASA is commercieel geworden maar krijgen nog steeds op jaarbasis een bedrag van 17 biljoen dollar. Ze zeiden er nadrukkelijk bij dat het niet veel is. Ter vergelijking… Het Pentagon besteed datzelfde bedrag elke 10 dagen!

Al met al dus een gave dag met veel nieuwe basiskennis over NASA.