Phantasialand

22 oktober 2016 - Brühl, Duitsland

Afgelopen weekend 22 oktober vertrokken Melissa en ik naar Duitsland voor een weekendje weg. Dit was de eerste keer na de geboorte van Nova dat we weer eens heerlijk met zijn tweetjes weg gingen.

We hadden het park themahotel "Matamba" geboekt voor 2 nachten met ontbijt en twee dagen toegang tot het attractiepark. Bij de boeking zaten ook 4 Quickpass bonnen om bij geselecteerde attracties de wachtrij over te kunnen slaan, en 2 avonden exclusief toegang (na sluitingstijd) tot het nieuw geopende themagebied "Klugheim". In dit gebied bevinden zich ook de twee coasters "Taron" en "Raik".

Eenmaal aangekomen bij het hotel waan je je helemaal in Afrika. Dit is ook het thema van dit hotel. Tot in de puntjes is alles afgewerkt. Het inchecken verliep spoedig en na de kamer te hebben geïnspecteerd gingen we onverwachts al het park in. We kregen immers ook nog als cadeau een toegangskaart die vanaf 16:00 uur tot sluit geldig was. Ondanks dat het zaterdag was, viel de drukte reuze mee. Uiteraard hadden "Taron" en "Raik" de langste wachttijden van 40+ minuten. Omdat we toch diezelfde avond na sluitingstijd deze achtbanen zouden doen, hebben we enkele andere attracties gedaan. De wachttijd was hooguit 10/15 minuten.

Het was voor ons zeker al 5 jaar gelden dat we hier voor het laatst geweest waren en konden ons daarom maar weinig herinneren van dit park. Maar ik moet zeggen dat echt alles tot op de detail is afgewerkt. Groot is het park niet, maar als je alles wilt doen, dus de attracties maar ook de shows, red je het niet in 1 dag. De attracties staan allemaal dicht op elkaar zodat je geen grote afstanden hoeft te wandelen, wat bijvoorbeeld bij de Efteling wel het geval is. Ga je kijken naar de thematisering van het park, dan wint dit park zeker van Walibi en voor mijn gevoel zelfs van de Efteling. Alle gebieden, shops, attracties en wachtrijen zijn een lust voor een themepark liefhebber.

Nadat het park sloot liepen wij terug naar het hotel (hooguit 75 meter vanaf de hoofdingang van het park), om ons even op te frissen en het polsbandje om te doen die ons toegang zou geven tot de exclusieve opening voor alle hotelgasten. Een half uurtje later zouden we naar binnen kunnen om ons 1 uur lang te vermaken in "Klugheim". Via het tweede themahotel (Ling Bao) kon je het park betreden. Via Chinatown liep je in 1 streep naar een poort waar je gecontroleerd wordt op het polsbandje. Daarna was je direct in "Klugheim" en konden we de twee attracties via de Single Rider wachtrij betreden. Ook was er 1 horecagelegenheid open zodat je ook drinken en wat snacks kon bestellen.

In nog geen 7 minuten zaten we "Taron" en in 2 minuten in "Raik" (beide front-row). Dit was toch wel heel tof. En het was immers ook donker en dat geeft net een extra sfeertje aan deze achtbanen.

Wat informatie over Taron:
TARON is de snelste, en in zijn bouwstijl ook de langste multi-lanceer-achtbaan ter wereld. Het spoor is zo verwikkeld ingebouwd in het themagbied dat er de baan zichzelf maar liefst 116 maal kruist, ook dat is een wereldrecord voor een lanceer-achtbaan. Met de intensiefste katapult-lancering ter wereld raast Taron door tunnels, langs rotswanden en over de daken van de houten huizen in Klugheim.

Wat informatie over Raik:
RAIK is de langste en snelste familie-boomerang ter wereld. Met zijn buitengewone layout slingert hij naadloos door het themagebied Klugheim en staat zij aan zij met TARON. Hij biedt een bijzondere rit die voor- en achteruit gaat. Daardoor beleef je de bijzondere elementen van de rit meteen twee keer!

Na 3 keer Taron en 1 keer Raik te hebben gedaan was het tijd om naar het hotel te gaan om niet veel later als een blok in slaap te vallen.

De volgende morgen zaten we rond 8:30 uur bij het ontbijt. Deze was erg uitgebreid en super goed te noemen. Een tafel werd je toegewezen, waarna je je kon uitleven aan een van de vele tafels die gevuld waren met brood, beleg, fruit, bacon, eieren, musli, yoghurt, enz.. Wat ook opviel was dit het hotel erg kindvriendelijk is. In de gangpaden konden de kinderen zich uitleven op speeltoestellen (in Afrika style), was er een hele grootte ballenbak en bij het restaurant had je een eigen kindergedeelte waar ze zelf hun ontbijt en avondeten kunnen klaarmaken / opscheppen.

Na ons buikje weer gevuld te hebben gingen we op zondag het park in. Het was duidelijk drukker dan de dag ervoor. Wachttijden van Taron liepen gedurende de dag van 70 minuten tot 90 minuten. Maar alle andere attracties vielen weer reuze mee van 5 tot maximaal 40 minuten. Uiteraard sloegen we Taron over, want deze zouden we na sluitingstijd weer gaan doen ;-). De attracties met 30+ minuten wachten konden we binnen 2 minuten betreden dankzij onze gekregen Quickpass tickets. Dan ga je via de uitgang de attractie in. Een medewerker neemt je ticket aan en je kan direct de attractie in. Deze dag hebben we vooral gebruikt om alle shows te bezoeken. Iets wat je vaak overslaat in een attractiepark. Maar ik kan niets anders zeggen dat deze ook van hoge kwaliteit zijn en we ons de 30 a 40 minuten per show goed hebben vermaakt.

Omdat het redelijk druk was bleef het park een uur langer open. (tot 19:00 ipv 18:00 uur). Hierdoor hadden wij van 19:30 tot 20:30 uur nog de mogelijkheid om "Taron" en "Raik" te doen. "Raik" sloegen we over en we hebben 3x "Taron" gedaan, voordat het tijd was om naar het restaurant te gaan die we gereserveerd hadden. We wilde immers wel eens kokrodil, zebra en struisvogel proeven. Kort samengevat.... it tastes like chicken... ;-).

De dag erna (maandag) verwachten we minder drukte... en dat klopte ook. Bij binnenkomst direct de rij in om "Taron" ook bij daglicht een keer te doen. Na de officiële opening van het gebied Klugheim om 10:00 uur konden we de wachtrij in. Met 17 minuten wachten zaten we weer front-row. Maar toch is hij in het donker leuker. We hebben de rest van de dag de binnen attracties gedaan om rond 16:00 uur weer huiswaarts te keren. Onderweg nog lekker uiteten bij een van der Valk om daarna Nova weer op te pikken bij opa en oma in Waddinxveen.

Eenmaal thuis was het nog even nagenieten van dit weekend. Een weekend die we zeker nog een keer zullen overdoen. Nu is alleen de vraag.... waar gaan we dan weer eens naar toe? :-)