Mexico

9 augustus 2013 - Playa del Carmen, Mexico

Daar liggen we dan. Op een parelwit zandstrand onder een parasol van riet aan de azuurblauwe Caribische zee! Ja dit is wat we nodig hadden! Een droom? Nee onze huwelijksreis naar Mexico!

We naderen inmiddels het einde van onze vakantie. Het is nu 9 augustus 2013 om 11:15 uur. Onze dag is net begonnen. En dat terwijl ze in Nederland nu aan het avondeten zitten. Vandaag gaan we een fotoshoot maken. Maar we hebben al andere gave excursies gehad. Onze eerste was de Turtle Walk. Een unieke ervaring om een Groene Zeeschildpad live haar eieren te zien leggen op een verlaten strand midden in de nacht. Maar ook hebben we een net uitgekomen schildpadje geholpen naar de zee. Echt super! De excursie erna was de Jeepsafari Sian Kaan. Met een Jeep reden we zelf naar dit plaatsje waarvan de weg, in hoeverre je dit een weg kan noemen, dusdanig veel kuilen bevatte dat je goed door elkaar geschud werd. Eenmaal aangekomen, werden we met speedbootjes naar een bounty eiland gebracht. Maar in de rit ernaartoe, kwamen we nog een wilde zeeschildpad en 3 dolfijnen tegen. Geweldig om dit zo in de natuur te kunnen zien. De derde excursie was de Tulum Jungle Maya. Na eerst een oud Mayadorp te hebben bezocht, waarvan de gebouwen grotendeels bewaard zijn gebleven zijn we de Jungle in gegaan. Hier hebben we diverse activiteiten ondernomen. Zoals ziplinen, abseilen, snorkelen en zwemmen in Cenotes (ondergrondse zoetwater rivieren) en in een 4×4 wagen wederom door elkaar geschud. In de cenotes zie je ook honderden vleermuizen aan de plafonds zitten. Zo vet! En één voordeel: die vleermuizen eten muggen! En laat dit dan ook in Mexico een minpunt zijn.

Al direct bij onze aankomst in Mexico was het raak…. de eerste dag hadden we beiden onze eerste muggenbulten. En jeuken dat die doen! Na gevraagd te hebben welk middel hier het beste tegen die beesten werken, kregen we te horen dat dit “Off” was. Nadat we onze gratis fietsen hadden opgepikt zijn we naar de binnenstad van Playa Del Carmen gefietst om geld te pinnen bij een lokale bank. In de hotels durven ze 30 Dollar transactiekosten te vragen! En bij de bank waren we uiteindelijk 8 euro extra kwijt. Daarna doorgefietst naar de lokale Wall-Markt om onze anti-muggen sprays te kopen (wat daar een stuk goedkoper was dan in de hotelcomplexen). Maar ondanks de sprays enz. is het onmogelijk om niet gestoken te worden. Het stikt nu eenmaal van de muggen in dit klimaat. Met een luchtvochtigheid van bijna 90% is het hier dus een stuk benauwder dan in Nederland. Dagelijks konden we 10 graden bij de daadwerkelijke temperatuur optellen als gevoelstemperatuur. En dat was te merken ook. Ik heb nog nooit zoveel gezweet in een vakantieland als in Mexico.

Gisteren hebben we de leukste excursie gedaan die we hier gaan doen. We zijn gisteren namelijk trainer voor een dag geweest met dolfijnen. Wat een leuke beesten zijn dat zeg. Ook hebben we veel geleerd over hun bouw, soorten vis wat ze eten, hebben we hun wonden verzorgd, die ze oplopen met ruzies of als ze bijvoorbeeld net te dicht langs een steen zwemmen etc. en nog veel meer. Maar het leukste was toch het zwemmen met ze. Een ervaring om nooit meer te vergeten!

Nog een paar dagen gaan we genieten van de zon, zee en strand. Eenmaal terug in Nederland hebben we nog een weekendje weg gepland staan om nog verder tot rust te komen in een Wellness resort. En daarna duiken we ons normale leventje weer in. Eén ding weten we wel…… genoten hebben we zeker!