Las Vegas - Stratosphere Tower

30 juli 2012 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

Bijna iedereen heeft er wel eens van gehoord. De Stratosphere Tower in Las Vegas. Het hotel heeft 2.444 kamers en ligt aan de Strip, in het centrum van de stad. Het gebouw werd op 30 april 1996 geopend en was een project van de in 2009 overleden ondernemer Bob Stupak. Voorheen stond op dezelfde plek het Vegas World hotel, ook van dezelfde eigenaar. Aan het gebouw zit tevens de hoogste toren van de stad, die 356 meter hoog is. Het is de hoogste vrijstaande toren van de Verenigde Staten ten westen van de Mississippi.

Op het dak van de Stratosphere kunnen durfals hun lef tonen door in één van de drie “thrills” te stappen: De “Big Shot”, waarmee men met 70 km/u ongeveer 50 m omhoog geschoten wordt, de “X-Scream”, waarmee men in een karretje een kleine vrije val over de dakrand kan maken en “Insanity, the ride” een carrousel die zich op 300 m hoogte buiten het dek begeeft.

Uiteraard heb je vanaf het dak ook een geweldig uitzicht over Las Vegas, en Melissa en ik wilden deze mogelijkheid dan ook niet missen. Na 18 Dollar te hebben betaald kregen we een toegangsbewijs voor de lift en enkele kortingscoupons om te gebruiken in één van de restaurants op de 108ste etage van het gebouw. Hier heb je dan ook gelijk een geweldig mooi uitzicht.

Eenmaal door de security (metaaldetector) werden er foto’s gemaakt (die je uiteraard tegen een veel te hoge prijs achteraf kan kopen) en kon je daarna in 1 van de liften die je naar de 108ste etage brengt. Met een snelheid van 21 mile per uur, ofwel 33,8 km/uur (3 verdiepingen per seconde), vlieg je omhoog. Het geluid van de wind is duidelijk hoorbaar en het hoogteverschil is ook direct herkenbaar door het dichtklappen van je oren.

Als je dan de lift uitstapt, sta je binnen op een hoogte van 260 meter en kan je door de ramen naar buiten kijken. Wanneer je dan richting die kant loopt, voel je toch wel even een kriebel in je buik en is het best spannend om naar beneden te kijken. Maar, wow ‘what a view!’ Hier maakten we al supermooie foto’s en keken we naar die gekken die ervoor kozen om een ‘skyjump’ te doen. Oftewel, aan een dun koordje een soort bungjeejump maken vanaf diezelfde 260 meter waarop wij veilig binnen stonden. Erg leuk om naar te kijken, maar daar blijft het dan wel bij.

Als laatste kan je er dan nog voor kiezen om één verdieping hoger te gaan met de trap naar 265 meter om buiten op het observatie-platform te staan en hier geweldige foto’s te maken en van het uitzicht te genieten. Wat is alles dan ontzettend klein en wat kan je ver kijken! De hele strip, met alle hotels, was in één blik van begin tot eind te zien.
En tja, als je dan kortingscoupons krijgt bij binnenkomst en kan eten op 260 meter met een geweldig uitzicht, kan je dat uiteraard niet laten schieten. Dus hebben we genoten van een heerlijke ‘beef- and turkeysandwich’.

Tijdens onze verkenning en het genieten van het uitzicht, liepen we ook langs een vrouw die karikatuur tekeningen maakte en dat zag er echt gaaf uit. We hadden al als idee om dit te laten maken van onszelf, maar hadden dit alleen nog maar in ons hotel gezien. Alleen was deze vrouw EN goedkoper EN veel leuker in het tekenen dan degene in het hotel, dus besloten we het maar gelijk hier te laten maken. Wat een goede keus is dat geweest, want wat een geweldige tekening is eruit gekomen. Dennis ‘with his nice eyebows’ and Melissa ‘with her great smile’. Tijdens het tekenen zie je zelf nog niet wat er getekend wordt, maar zij zat maar te grinneken en genieten van alles wat ze van ons tekende. Wij waren erg tevreden met het resultaat, maar zij zelf ook en vroeg daarom of we het goed vonden als ze een foto maakte van ons en de tekening voor haar portfolio. Dat is natuurlijk toch wel een eer, dus uiteraard geen probleem en wie weet staan we binnenkort wel op de site of op hun Facebook pagina.

Al met al was het de 18 Dollar entree allemaal erg waard en was dit een ervaring om weer toe te voegen aan alle andere bijzondere dingen die we deze vakantie hebben gedaan en nog gaan doen. Nu staan we weer veilig met onze beide benen op de grond en gaan we verder op verkenning in Las Vegas!