Egypte

14 juli 2011 - Hurghada, Egypte

12 juni schreef ik er al over: onze vakantie naar Egypte! Nu enkele weken later en inmiddels alweer een aantal weken terug te zijn in het koude regenachtige Nederland zijn we weer aan het wennen aan het vaste ritme in het leven (lees: werken, eten en slapen). Doel was: ZON! En die hebben we gekregen! 15 dagen lang geen wolk gezien en dagelijkse temperaturen (in de schaduw) zo rond de 39 graden. Heerlijk gewoon. Hieronder volgt een verslag van onze vakantie naar El-Gouna, Egypte:

De vlucht
Op 14 juli 2011 was het dan zover. Om 14:25 uur vertrok ons vliegtuig van Transavia richting Hurghada in Egypte. Met een kleine vertraging van 15 minuten (vanwege de harde wind en regen) vertrokken we dan ook echt. Juist ja…. een ideale dag om naar de zon te vliegen. Na een vlucht van 4,5 uur kwamen we aan… en wat viel ons op? Het was al pikkedonker om 19:00 uur! Blijkbaar is dat normaal daar. Toen we uit het vliegtuig stapten kwam onze grote klap… Jawel die van de temperatuur. Het was er immers nog 33 graden! Heerlijk gewoon.

Ons resort
Na een rit van 30 minuten kwamen we aan op ons resort: “The Three Corners Rihana Resort“. Dit hotelcomplex gerund door Belgen was na het lezen van de vele positieve ervaringen op Zoover.nl onze keus geworden. En wat zijn we hier blij mee geweest. Totaal geen Russen, goed variërend eten, erg vriendelijke mensen, geen opdringerigheid en alles wat je nodig hebt in de buurt. Toen we aankwamen moesten we gelijk naar het restaurant om te eten. Deze was namelijk nog een kwartier geopend, en het inchecken kwam daarna wel. Toch wel netjes dat ze hier ook aan denken. Eenmaal in de kamer aangekomen genoten we direct van het uitzicht op één van de drie zwembaden die het complex heeft en van de airconditioning die met moeite de kamer kon verkoelen naar een graad of 28. Niet veel later lagen we in coma van de toch wel lange dag. De dag erna was ons doel het complex te verkennen, excursies uit te gaan zoeken en te relaxen aan het zwembad. En dat hebben we dan ook precies zo gedaan.  []

Excusies

• Downtown El-Gouna
    Vanaf het resort zijn we de dag na aankomst met een groep “nieuwelingen” naar het centrum van El-Gouna gelopen. Uiteraard wat plekken en winkels bezocht, zoals ook de haven. En om daar te komen pak je dus een Tuk-Tuk. Doodsangsten heb je daar met dat rijgedrag, maar toch was het wel leuk. Het leukste vonden we toch wel om heerlijk een cocktailtje naar binnen te werken. Duur: avond (kosten gratis).

• Oasis party
    Dit feest wat georganiseerd wordt door het hotelcomplex, houdt simpelweg in dat je opgehaald wordt vanaf je complex en met de bus net buiten El-Gouna een zandweggetje inrijd. Hier staat een soort van huis met ernaast een groot terrein wat overdekt is met gevlochten rieten daken. Met een grote BBQ en optredens van buikdanseressen, zit je lekker op de grond (op kussens) het heerlijke eten en drinken weg te werken. Ook kon je op een kameel rijden. Duur: hele avond (kosten 18 euro pp).

• Catamaran Sunset (4 uur)
    Onze favoriet! Heerlijk op een grote catamaran de Rode Zee op… Om 16:00 uur zouden we vertrekken vanuit de haven van El-Gouna om een 4 uur durende catamaran tocht te maken op de Rode Zee. Hopen dat we nog dolfijnen tegen kwamen en snorkelen bij één van de vele koraalriffen die Egypte (Rode Zee) heeft. Dit was ook de eerste keer dat je alcohol kon drinken tijdens een boottocht. Voorzien van genoeg eten, drinken en vooral plezier waren we de haven nog niet uit om ons als Leonardo dicaprio en Kate Winslet op de boeg van de Catamaran ons “the king of the world” te voelen. Eenmaal aangekomen bij een snorkelplek, kregen we allen een reddingsvest om, duikbril en snorkel. Het reddingsvest moesten we allen een klein beetje opblazen, zodat deze ervoor zorgde dat je bleef drijven en dus zonder moeite kon snorkelen. Wat is die onderwater wereld mooi zeg! Alle visjes van Finding Nemo zag je voorbij komen. Via de achterkant van de catamaran kon je de boot weer op om je eerst met zoet water af te spoelen. Dit was echt nodig, want ohhh wat is dat water van de Roze Zee zout zeg! Hierna kwamen de lekkere hapjes te voorschijn en vaarde we met muziek de zonsondergang tegemoet. In 11 minuten tijd is hij dan ook echt onder! Zo snel dat dat daar gaat. Na een dikke 4 uur laten kwamen we weer aan in de haven van El-Gouna. Met een fijn gevoel en uiteraard ook goed getint van de zon die de hele dag (insmeren met factor 40 of hoger) op je huid aan het branden was zaten we niet veel later aan het diner in ons complex. Duur: 4,5 uur (kosten 32 euro pp).

• Cairo
    Deze excursie moesten we gewoon doen. Als je in Egypte komt en niet de Piramides zou zien, zou voor ons een incomplete vakantie zijn. Dat dit een zware dag zou gaan worden wisten we op voorhand. Om 2:15 uur in de nacht zouden we worden opgehaald om met een bus richting Cairo te rijden. Ervoor dus een early breakfast opgehaald bij de receptie zodat we toch wat te eten en te drinken hebben onderweg. De bustrip van ongeveer 6 uur was al vermoeiend genoeg. We zaten in een bus vol oekrainers en slapen konden we niet. Na een uurtje of 3 stoppen we bij een nog in aanbouw zijnde wegrestaurant. Hier komt een soort van Mac Donalds, supermarkt etc. Hier konden we even onze benen strekken en de eerder gehaalde early breakfast opeten. Eenmaal aangekomen in Cairo viel ons gelijk op dat deze stad nooit af zal zijn. Flatgebouwen schieten uit de grond alsof het kool is, maar niets is af. Als eerste gingen we naar het Nationaal Museum. Hier splitsten we ons op. De 3 Nederlanders (Melissa, ik en nog 1 meneer) kregen een eigen gids die ook zijn uiterste best deed om Nederlands te praten. Eenmaal binnen keken we onze ogen uit. Wat een hoop spullen die bewaard zijn gebleven. We zouden hier 1,5 uur verblijven (wat veelste kort is om alles te zien). Melissa werd ook nog even goed misselijk van de warmte. Het gehele museum heeft op de ruimtes van Toetanchamon na geen aircondition. Na een urenlange rit in een bus met airo en weinig slaap was dit dus een beetje teveel voor haar. We wisten een WC te bereiken en gelukkig knapte ze daarna direct op. Eenmaal weer buiten kregen we onze eigen minibusje om naar de volgende plek te rijden. We zouden de rest van de dag gescheiden van de oekrainers alles bezoeken. Dit was erg fijn. We hadden eigenlijk onze privé gids en hoefden zo niet te wachten op anderen. Hierna reden we naar boot opstapplaats om op de Nijl een minicruise te maken. Daarna was het lekker eten om vervolgens naar een Papyrus winkeltje te gaan. Hier wordt nog papier gemaakt volgens de eeuwenoude traditie en deze kan je dan tegen veelste duren prijzen kopen (wel met opdruk). Daarna was het zover! De piramides! Buiten de opdringerige verkopers (scheelde niet veel of ik had er ééntje neergeslagen) waren deze toch prachtig om te zien. 1 van de 7 wereldwonderen…. nou dat waren ze zeker. Je blijft nadenken hoe ze die dingen duizenden jaren geleden hebben weten te maken. Uiteraard ook de Sphinx bezocht die er naast staat. Kan ik die afvinken op mijn lijstje met dingen die ik gezien wil hebben :-). Hierna was het weer richting bus om de lange rit terug te maken naar El-Gouna. Het was een vermoeiende maar geslaagde dag die we niet snel vergeten. Om 23:30 uur waren we weer in het hotelcomplex om niet veel later als een blok in slaap te vallen met de gave foto’s als bewijs. Duur: 21,5 uur (kosten 90 euro pp).

• Jeep Safari
    Dit zou ook een leuke dag worden. Met een jeep de woestijn in. We zouden een dierentuin bezoeken, quad, buggy en kameel rijden en ’s avonds naar sterren kijken en uiteraard weer lekker eten. Bij ophaal bleken een gekke chauffeur te hebben. Hij nam wat binnendoor wegen waardoor we af en toe moesten uitkijken niet met onze hoofden tegen het dak van de jeep te knallen. Leuk was het wel! Na ontvangst bij een groot plein (waar we later die avond ook zouden gaan eten) racen we met alle jeeps naar een Bedoeïenen dorp. Bedoeïen zijn mensen die wonen in de woestijn. Uiteraard was dit wat commercieel gemaakt. Hier stonden ook de quad’s klaar om in colonne 45 minuten door de woestijn te rijden. Het was die dag erg warm. Zo rond de 40 graden in de schaduw. Dus goed insmeren en bedekken was de enige optie. Het rijden stelde niet zo veel voor maar was wel een leuke ervaring. Hierna was het buggy rijden. Laat ik daar maar niet teveel over vertellen. Dit was echt waardeloos, maar ja… zat er nu eenmaal bij. 5 minuten op een baan rijden die echt gemaakt was, en je niet harder dan 20 kon, was niet mijn gedachtegang bij buggy rijden. Daarna kameel rijden… even 30 meter op en neer, om vervolgens bedelende mensen om je heen te hebben. Je hoeft niets te geven, maar toch hadden ze dit soort dingen uit deze dag weg kunnen laten. Foto’s zijn daarin tegen wel weer leuk haha. Hierna gingen we een “onprofessioneel” dierengedeelte in. Met 2 landschildpadden van 100+ jaren oud, cobra slang, salamanders, struisvogels, etc. Leuk om een keer weer te zien, maar de dierentuinen in Nederland zijn leuker hoor. ;-). Inmiddels was het al halverwege de dag en was het tijd om naar een punt te rijden waar je een mooi panoramashot kon maken van de omgeving (lees zand met bergen). Deze foto is nu op veel van mijn profielsites als profielfoto ingesteld. Daarna was het weer de woestijn in racen om de zonsondergang zo mee te maken. Toch een mooie gewaarwoording dat je midden in de woestijn staat met 35+ graden en je de zon in 11 minuten volledig achter de horizon ziet verdwijnen. En dat om 18:20 uur! (terwijl het toen in Nederland om 22:00 uur nog licht buiten was). Hierna reden we door naar het punt waar veel eten op ons aan het wachten was. Na een heerlijk diner in de buitenlucht met wat show en vermaak (buikdanseressen, fakir, etc.) werden we in groepen geroepen om buiten het complex naar de sterrenkijkers te gaan. Hier kon je 2 planeten/sterren bekijken, namelijk de tweede ster in de steel bij de Grote Beer (niet veel mensen weten dat het twee sterren zijn die heel dicht op elkaar staan) en Saturnus waar je de ringen ook daadwerkelijk kan zien. Ongelofelijk hoe mooi de hemel is daar. Zo helder…. je kan zoveel meer sterren zien dan we in Nederland kunnen, kan je je nauwelijks voorstellen. Ohh ja… en we hadden ook nog een vallende ster gezien. Inmiddels was het iets van 22:00 uur en tijd om terug naar het hotel gebracht te worden. Dit was echt een leuke en drukke dag. Veel dingen doen in weinig tijd. Wat mij betreft mogen we hier ook wat dingen in schrappen, maar het geld was het zeker waard. Duur: gehele dag (kosten 38 euro pp).

• Speeddevils (buggy)
    Op mijn verjaardag wilde ik graag iets leuks doen. Deze dag gingen we met de Speeddevils de woestijn in, echter dan met buggy’s. Melissa en ik een eigen buggy. Dit was in tegenstelling tot de buggy’s tijdens de jeep safari wel tof! Deze 4 uur durende trip zou ons ook weer langs een Bedoeïen familie brengen, een uitzichtpunt richting de Rode Zee en een zonsondergang vanaf de woestijn. Echter konden deze buggy’s wel driften en harder dan 20 km/uur! Soms moest je echt opletten hoe je reed om niet te verongelukken. Was een toffe namiddag en rond 20:00 uur waren we terug in het hotel, om eerst onder de douche te duiken. Woestijn = zand = stof = grijs. Duur: 4 uur (kosten 60 euro pp).

• Chez Pascal en Dolce Vita Restaurants
    Op het complex heb je buiten het all-inclusive concept ook 2 a-la-carte restaurants. Hier hebben we ook heerlijk gegeten voor extreem lage bedragen (als gast van het hotel krijg je sowieso 40 EGP per persoon korting op de rekening). Bij Chez Pascal (Belgische keuken) kan je onder het genot van live piano muziek de heerlijkste stukken vlees of zeevruchten eten. Hier hadden wij dan ook een heerlijke biefstuk naar binnen gewerkt. Bij Dolce Vita (Italiaanse keuken) geniet je weer van de lekkerste pasta’s. Ben je in het resort moet je deze restaurants zeker een keer reserveren. Dit kan gewoon bij de Guest Relations op de dag zelf. We hadden hier beide keren heerlijk gegeten en de rekening kwam niet hoger uit (incl. drinken en deserts) dan 10 euro per persoon.

• Welness (massage)
    Twee dagen na aankomst en de dag voordat we vertrokken hebben Melissa en ik ons lekker in de watten gelegd. Door in totaal meer dan 3,5 uur gemasseerd te worden. Voor de vakantie kregen we een speciale zonnebrand behandeling zodat je minder snel zou verbranden tijdens je vakantie, en de dag van vertrek een aftersun behandeling erbij. En geloof het of niet… maar we waren totaal niet verbrand ondanks de hoge temperaturen. Uiteraard moet je wel blijven smeren. We kregen de Cleopatra methode. Sauna, stoombad, massage, etc. Heerlijk gewoon. Duur: 3,5 uur totaal (kosten 100 euro pp).

Over Egypte zelf kunnen we heel duidelijk zijn. Warm en veel zand en een mooie Rode zee met een fantastische onderwater wereld. Het regent ongeveer 1 dag per jaar en in de wintermaanden is het daar zo rond de 20 graden. Sneeuw kennen ze niet net als verkeersregels. Ga dan ook niet daar zelf rijden, want een ongeluk zit in een klein hoekje. In Cairo was er ook een auto tegen onze bus gereden. Resultaat: wat in Arabisch naar elkaar schreeuwende mensen en een voorbumper die in de auto gegooid werd om daarna door te rijden. Al met al hebben we een heerlijke 15 dagen, zon, zee en strand gehad. Uiteraard is nagenoeg alles op de gevoelige plaat vastgelegd. Alle 264 foto’s kan je vinden in mijn nieuw aangemaakte fotoalbum. Nu maar weer eens gaan denken waar de volgende trip heen zal gaan.